Warsztaty prowadzone są w sposób praktyczny, bez przeładowania suchą teorią. Podczas warsztatów omawiamy zagadnienia z podstaw fotografii, obsługi aparatu, obróbki zdjęć, ale przede wszystkim fotografujemy. Warsztaty prowadzone są w sposób kameralny, gwarantuje to najlepszą jakość i indywidualne podejście do każdego uczestnika. Przestawiony poniżej wybór zagadnień omawiamy w teorii i ćwiczymy w praktyce (wybór w zależności od konkretnej edycji).

Edycje plenerowe


Jaki sprzęt będzie dla mnie najlepszy?

  •  „Bakcyl” fotograficzny – perspektywa rozwoju
  • Budowa lustrzanki
  • Jakość zdjęć a waga i ilość sprzętu. Rozsądny kompromis w doborze sprzętu na wyprawę
  • Poznaj swój aparat, jego możliwości, wszystkie opcje, ograniczenia

Co poza aparatem (i obiektywami)?

  • Porządna torba i/lub plecak fotograficzny
  • Statyw – nie tylko do zdjęć nocnych
  • Filtry, osłony, inne akcesoria
  • Zewnętrzna lampa błyskowa

Zimowe problemy z zasilaniem

  • Troska o akumulatory, różne rodzaje akumulatorów
  • Praca i ładowanie ogniw w niskich temperaturach
  • Akumulatory oryginalne a zamienniki

Zimno, wilgoć, złe warunki meteo, czyszczenie matrycy

  • Kondensacja pary wodnej
  • Zabezpieczenie sprzętu przed osadzaniem się pary wodnej
  • Krótki pokaz czyszczenia matrycy

JPG czy RAW

  • RAW: format surowy – „cyfrowy negatyw”
  • Aplikacje do „wywoływania” plików RAW
  • Różnice między zapisem RAW i JPG. Zalety i wady poszczególnych formatów zapisu

Balans bieli

  • Balans bieli wpływa na neutralność kolorystyczną zdjęcia
  • W świecie fotografii tzw. analogowej filmy do światła dziennego oraz do sztucznego
  • Różne możliwości wyboru ustawień WB w aparacie
  • Ustalanie balansu bieli podczas fotografowania w trybie RAW
  • Nie zawsze neutralność się sprawdza, czasem lepiej podkreślić inną dominantę kolorystyczną

Trójkąt fotograficzny

  • Czas / przysłona / ISO – ich kombinacja jest kluczem do poprawnej / kreatywnej ekspozycji
  • Przysłona – opis, wartości, znaczenie
  • Czas naświetlania – opis, wartości, znaczenie
  • ISO – opis, wartości, znaczenie. Duże ISO generuje szum na zdjęciach – jak z nim walczyć?
  • Światłomierz – serce trójkąta fotograficznego. Światłomierz jest odpowiedzialny za skalkulowanie parametrów ekspozycji
  • Różne tryby pomiaru światła: matrycowy / centralnie ważony / punktowy. Przykłady motywów odpowiednich dla poszczególnych trybów pomiaru
  • Ćwiczenia praktyczne pokazujące sposób pracy światłomierza oraz tryby pomiaru światła

Głębia ostrości

  • Co to jest głębia ostrości, od czego zależy?
  • Zasięg głębi ostrości
  • Dzięki głębi ostrości fotografie różnią się od innych dzieł plastycznych, a nawet od tego, co widzimy własnym okiem
  • Nie każdy aparat pozwala na regulację głębi ostrości
  • Nie zawsze „największa ostrość” oznacza „najlepsze zdjęcie”. Wyizolowanie ostrego obiektu skupia na nim uwagę widza, likwiduje bałagan w kadrze
  • Kontrola głębi ostrości – podgląd głębi ostrości

Ekspozycja prawidłowa a kreatywna

  • Histogram – opis, znaczenie. Rola histogramu przy uzyskiwaniu idealnych ekspozycji. Idealne zdjęcie nie zawsze ma idealny histogram
  • W danych warunkach oświetleniowych jesteśmy w stanie uzyskać kilka poprawnych ekspozycji pod względem ilości światła, jednakże tylko 1-2 będą kreatywne
  • Kreatywne znaczenie wartości przysłony – głębia ostrości
  • Wybór kreatywnego czasu naświetlania
  • Ograniczenia: duże ISO generuje szumy, długie zoomy wymagają krótkiego czasu, itp.

Kompozycja fotograficzna

  • Błędy „wakacyjnych fotografii”
  • Zmiana punktu widzenia, szukanie najlepszego miejsca do idealnej kompozycji
  • Orientacja pionowa zdjęć
  • Kadr w kadrze
  • Silne punkty kadru, kadrowanie wg zasad złotego podziału, trójpodziału, dynamicznych podziałów ukośnych
  • Świadome łamanie reguł kompozycji. Różnica między kompozycją błędną a świadomie złamanymi zasadami

Rodzaje oświetlenia, najlepsza pora do fotografowania

  • Oświetlenie przednie / tylne / boczne
  • Światło zastane
  • Złota godzina fotograficzna
  • Wschody i zachody (słońca)
  • Najlepsze warunki pogodowe do fotografowania

Jak (i co) fotografować przy złej pogodzie

  • Każda pogoda jest dobra na fotografowanie, należy tylko znaleźć temat i odpowiednio go przedstawić
  • Światło przy zachmurzonym niebie
  • Zabezpieczenie aparatu przed deszczem
  • Co fotografować?

Zdjęcia makro

  • Odkrywanie zupełnie innego świata
  • Tematy do zdjęć to nie tylko przyroda – tematy do makro są wszędzie
  • Wymagany odpowiedni obiektyw makro lub aparat z funkcją makro
  • Dodatkowe akcesoria (np. pierścienie, mieszki).
  • Bardzo mała bezwzględna głębia ostrości (liczona w milimetrach)

Panoramy i panoramowanie

  • Panoramy: konieczny statyw, ewentualnie bardzo duże doświadczenie
  • Ustawienia aparatu (ekspozycja, balans bieli, itp.) Wykorzystywana ogniskowa
  • Konieczność łączenia w programie graficznym. Najlepsze programy do łączenia zdjęć panoramicznych
  • Panoramowanie (panning): umiejętny dobór czasu naświetlania. Prowadzenie obiektu w wizjerze aparatu. Dwie szkoły odnośnie wyboru tła (gładkie lub urozmaicone)
  • Zasymulowanie ruchu na zdjęciu – zoomowanie

HDR

  • Kiedy robić zdjęcia w HDR, co zyskujemy
  • Jak zrobić zdjęcie w HDR
  • Sposób łączenia ekspozycji, polecane programy do łączenia plików HDR
  • Sztuczność zdjęć HDR, granica między zdjęciem naturalnym, a sztuczny, przerysowanym
  • Sprzęt i techniki pracy wymagane do pracy w HDR

Przechowywanie, katalogowanie i wstępna obróbka zdjęć

  • Przynajmniej podstawowa kalibracja monitora. Neutralne warunki oświetleniowe w pomieszczeniu
  • Konieczne regularne backupy. Przykładowe przechowywanie plików cyfrowych
  • Struktura katalogów, nazwy plików
  • Nie wyrzucać i nie modyfikować oryginałów (np. RAW, JPG z aparatu)
  • Polecane aplikacje do obróbki i katalogowania zdjęć

Ćwiczenia praktyczne na Adobe Lightroom oraz Photoshop

  • Przedstawienie wybranych możliwości programu
  • Przykładowa edycja i retusz zdjęć

Kurs obróbki zdjęć


Podstawy

  • Sprzęt i stanowisko pracy do obróbki zdjęć

JPG czy RAW

  • RAW: format surowy – „cyfrowy negatyw”
  • Aplikacje do „wywoływania” plików RAW
  • Różnice między zapisem RAW i JPG. Zalety i wady poszczególnych formatów zapisu

Adobe Lightroom – cyfrowa ciemnia

  • Filozofia pracy z plikami RAW w Lightroomie
  • Omówienie interfejsu i najważniejszych ustawień programu
  • Najważniejsze (Library, Develop) oraz rzadziej używane (Map, Web, Book, Print) moduły programu
  • Importowanie zdjęć, tagowanie, metadane. Wyszukiwanie zdjęć w bibliotece
  • Grupowanie w kolekcje. Kolekcje szybkie i inteligentne
  • Dodatki i wtyczki do Lightrooma
  • Eksport gotowych zdjęć: ręcznie oraz za pomocą definiowanych szablonów

Retusz zdjęć
(ćwiczenia praktyczne w programie Adobe Lightroom)

  • Korekta ogólna i lokalna
  • Rozjaśnianie / przyciemnianie (korekta tonalna)
  • Zmiana kontrastu, kontrast lokalny
  • Korekta kolorystyczna, balans bieli
  • Konwersja do zdjęć czarno-białych
  • Kadrowanie, poprawa perspektywy
  • Korekcja zniekształceń optycznych obiektywów
  • Usuwanie / dodawanie szumu
  • Wyostrzanie
  • Usuwanie czerwonych oczu, defektów skóry, wybielanie zębów
  • Zastosowywanie ustawień do wielu zdjęć jednocześnie
  • Zapisywanie ustawień do wielokrotnego wykorzystywania (presety)
  • i inne

Adobe Photoshop – ogólnie

  • Omówienie interfejsu i najważniejszych ustawień programu
  • Creative Cloud – nowy sposób licencjonowania programu
  • Najważniejsze opcje wykorzystywane podczas retuszu zdjęć z naciskiem na nowe fukcjonalności
    (np. grupa narzędzi Content-aware…)

Fotomontaż (ćwiczenia praktyczne w programie Adobe Photoshop)

  • Efekty
  • Przezroczystość / przenikanie
  • Usuwanie / zamiana tła
  • Dodawanie / usuwanie niepożądanych elementów na zdjęciu
  • Zmiana koloru oczu, ust, innych elementów zdjęcia
  • Rozmywanie elementów zdjęcia
  • Odchudzanie 🙂
  • i inne

Zagadnienia pozostałe

  • Tworzenie panoram
  • HDR
  • Zarządzanie kolekcją zdjęć, katalogowanie i backup